Autóvásárlás előtt állsz, de félve kezded a keresést a sok negatív tapasztalat miatt? Ezzel a 7+1 tippel megkönnyítjük a dolgod!
Érdemes megvizsgálni, hogy mi is pontosan az az igény, aminek meg kell, hogy feleljen az új autó. Alacsony fogyasztás, rövidtávú városi közlekedés, nagy csomagtér vagy minden egyben? Ha megvan a döntés és tudod már, hogy mit is szeretnél, akkor indulhat a keresés.
Hirdetéseket a használtautó.hu weboldalon, vagy most már egyre gyakrabban a Facebook különböző csoportjaiban is megtalálhatod. Mielőtt bármit is megnéznél, fontos tudni, hogy használt autót készülsz vásárolni, ami valószínűsíti, hogy a legfiatalabb autónál is használati kopások, karcok fordulhatnak elő. A használt autó nem egyenlő a szalonautóval.
Az sem elhanyagolható kérdés, hogy nem mindig a legolcsóbb a legjobb választás, hisz az is jelentős, hogy milyen költségek merülnek még fel a vásárlás után az autó hibáit illetően. Elengedhetetlen, hogy alaposan olvasd át a hirdetést, és csak ez után telefonálj. Ilyenkor térj ki minden olyan kérdésre, ami jobb, ha akkor derül ki, mikor még nem kocsikáztál ezért felesleges kilométereket.
Kérdések, melyeket érdemes feltenned, ha használt autót vennél:
- Milyen hibái vannak az autónak?
- Van-e olyan hiba az autón, ami a képeken nem látszik?
- Az autó magyar vagy külföldi papíros?
- Esetleg vezetett szervizkönyvvel rendelkezik-e?
Ha ezekre a kérdésekre számodra pozitív válasz érkezik és elindulsz megnézni a kiszemelt modellt, ezekre érdemes odafigyelni.
Ha nem vagy biztos benne, hogy korrekt válaszokat kaptál, akkor megnyugtató megoldás lehet egy szakértői átvizsgálást kérni. Ebben részletes információkat kapsz az autó előéletéről, műszaki vizsgákról és természetesen a gépjármű aktuális állapotáról.
1. Használtautó-vásárlás: Típusismeret
Előnnyel indulsz, ha utána jársz a választottnak, mert így már tudni fogod, mit kell nézni, mi lehet az adott modell típushibája. Segítségedre lehet a tipushiba.hu weboldal, ahol márkára és típusra lebontva találod meg az autókat.
2. Az autó külseje
A kasztni átvizsgálása elengedhetetlen, bármilyen autóról is legyen szó. A rozsda nagy ellenség tud lenni, ráadásul nem is túl esztétikus látvány. Érdemes benézni az autó alá, küszöböknél, a sárvédő íveinél megnézni, hogy nem kezd-e felhólyagosodni a festék.
Előfordul idősebb autóknál a beázás, amit a szőnyegek alatt vizsgálhatunk meg, vagy ha van, a tetőablak körülötti részen. Ha festékmérő nélkül érkezel, a szemedre hagyatkozva kell megnézni az esetleges színeltéréseket, és az elemek közötti rések távolságát.
Kifordított keréknél nézd meg, hogy a lengéscsillapítók száránál látsz-e esetleges olajfolyást/olajsarat, mert ha igen, ez azonnali cserét igényel. Nézd meg a féltengely gumiharangok állapotát, ugyanis a féltengely csuklója hamar tönkremegy, ha nem ép a gumiharang állapota, ez pedig nem egy olcsó mutatvány.
A fontos teendőkhöz tartozik, hogy féktárcsának mekkora pereme van, hogy mikor lesz esedékes a cseréje. Ezt a megfigyelést végezd el minden oldalon, egyszerűen a kezeddel benyúlva. A legideálisabb, ha ezek válla 1 mm alatt van.
3. Az autó belseje
Az autó belseje nagyon sokat elárul annak használójáról. Lehet egy kevés kilométeres autó is lelakva, és egy 300 000 km-es is nagyon jó állapotban. Az ülések állapota vagy a műszerfalon található esetleges hibák alku tárgyát képezhetik. Fontos még ellenőrizni az elektronika működését (ablakok, ülésfűtés, navigáció, klíma, stb.)
A géptető alatt is érdemes nézelődnünk, és még ha nem is vagy annyira tapasztalt autók terén, akkor is könnyen ellenőrizheted az olajbetöltő nyílás fedelének lecsavarásával, hogy a választottunk nagy valószínűséggel rövid utakon, városi használatnak volt kitéve. Ezt mutatja, ha a kupak belsejében, fehéres olajpára-lecsapódás látszik.
4. Alvázszám és a szervizkönyv
Önmagában nem sokat tudsz megmondani az alvázszámról, de amit érdemes megnézni, hogy a motortérben meglegyen az ütött alvázszám, ami megegyezik a forgalmi engedélyben szereplő adatokkal. Nagyon fontos duplán ellenőrizni, hogy a járművön az összes alvázszám egyezik-e. A gyártó általában 1-3 helyre teszi az alvázszámot. Egy profi helyszíni állapotfelmérés is nagy segítség lehet.
Ezt a vezetett szervizkönyvvel összevetve már sokkal tisztábban láthatsz.
5. Próbaút
A mindent eldöntő próbaút során dől el igazán, hogy ő lesz a választott, vagy sem. Vezetés közben érzed, hogy tetszik-e, ilyen volt az elképzelésed, vagy valami egészen más.
Legjobban akkor látod a hibákat, ha hidegen indítod, füstöl-e vagy sem, azonnal indul, vagy nehézkesebben. Figyelj a hangokra! A kormány teljes eltekerése nagyon lassú menetben, megmutathatja a lengéscsillapítók állapotát, és észrevehetőek más hibák is, ha kellemetlen, esetleg fémes hangot észlelsz.
Fékek esetleges cseréjére utal, ha menet közben pulzálást, rezgést érzel a fékpedálon.
Sokan félnek a kettőstömegű lendkeréktől, de ezt is könnyen ellenőrizheted egy nagyon egyszerű tippel: állítsd le az autót egyszer benyomott, majd kiengedett kuplunggal. Ha zavaró, kerregő hangot ad ki valószínűsíthető, hogy már nem húzza sokáig, és ez sem egy olcsó dolog.
Automata váltó esetén nézd meg, hogy ránt-e, miközben fokozatot vált.
6. Papírok
Nagyon fontos az autó vásárlásnál, hogy minden papírja rendben legyen, így megkíméled magad az ezt követő kellemetlenségektől.
Magyar papíros kocsi esetén mindenképpen szükséges a törzskönyv és a forgalmi. Kérdezd meg, hogy az autón volt-e hitel, mert ha igen, erről lenni kell egy törlési papírnak, ami ezt igazolja. Külföldi autónál, ha például német egy zöld színű A4-es, és egy kisebb papírnak kell lennie, ami a törzskönyv és a forgalmi (úgynevezett "kis Brief és nagy Brief”), emellett kell még lennie egy vizsgapapírnak. EU-n kívüli autónál a legfontosabb a vám befizetéséről megbizonyosodni.
Amikor az adásvételit írod, a legfontosabb, hogy az a személy legyen az eladó, akinek a neve szerepel a forgalmiban.
7. Törvény védi a vevőt!
Amit sokan nem tudnak, hogy a vevőnek igen is vannak jogai akkor is, ha magánszemélytől vásárol. Rejtett hiba esetén magánszemélytől 1 év, kereskedő esetén 2 év szavatosság van az autóra. A vevő ilyen hibák esetében kérheti a kijavítást, az árleszállítást vagy akár el is állhat az adásvételtől. Kivételes eset, ha az adásvételi szerződés kizárja a szavatosság lehetőségét, ezt igyekezzünk elkerülni!
7+1 Jó, ha tudod
Autóvásárlást követően, ha az autód átesik egy nagy szervizen, megkíméled magad a váratlan helyzetektől. Ilyenkor érdemes olajat, fékbetéteket, szűrőket és vezérlést cserélni, ami típustól függően lehet 100 000-300 000 ezer forint, de hosszabb távon ez megtérül, ugyanis ha már valami tönkremegy, az sokkal komolyabb kiadás, mint egy nagyobb szerviz.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.